AKTIVITI 8 : Huraikan Cadangan Mengatasi Kelemahan Pengajaran Tajuk Kajian
|
Thursday, November 19, 2009
|
Cadangan mengatasi masalah pengajaran (Individu)
1. Peranan guru adalah penting untuk memantau aktiviti pelajar agar pelajar tidak leka dengan aplikasi yang menarik dalam blog. Guru perlu bersikap tegas dengan memastikan pelajar mengikuti pengajaran yang diajar.
2. Peranan guru amat penting untuk menjelaskan kepada pelajar agar tidak menyalahgunakan aplikasi-aplikasi yang disediakan untuk kepentingan peribadi.
3. Guru perlu memberi bantuan agar menggunakan aplikasi-aplikasi mudah yang bersesuaian dan boleh digunakan oleh semua pelajar.
Cadangan mengatasi masalah pengajaran (Perbincangan dalam Kumpulan)
1. Blog dan kad imbasan sebagai alternatif baru kepada pengajaran bersifat tradisional. 2. Guru perlu sentiasa beri dorongan kepada pelajar dengan mengalakkan perkongsian penemuan kemudahan baru dalam Blog bersama rakan-rakan yang lain. Dengan penggunaan kad imbasan pula, menggalakkan pelajar berfikir untuk mendapatkan sesuatu penemuan yang baru. 3. Blog sebagai teknik pengajaran dapat membantu guru untuk mendedahkan penggunaan teknologi maklumat kepada pelajar. 4. Penggunaan kad imbasan yang menarik dapat dijadikan sebagai salah satu aktiviti dalam pengajaran dan pembelajaran.
Cadangan mengatasi masalah pengajaran (Perbincangan dalam Kumpulan Lain)
1. Penggunaan blog boleh menarik minat kepada pelajar dengan pendedahan kepada pelbagai fungsi di dalam blog manakala penggunaan kad imbasan yang menarik dapat menerapkan konsep kontekstual kepada pelajar. 2. Guru dapat menggunakan blog dan kad imbasan dengan pelbagai cara mengikut kreativiti guru dan sekali gus dapat mempelbagaikan konsep pengajaran dalam subjek Perdagangan, Matematik dan Teknologi Maklumat. 3. Dengan menggunakan kad imbasan dan blog, pelajar boleh mengembangkan idea dan konsep pembelajaran dalam subjek Perdagangan, Matematik dan Teknologi Maklumat dengan bantuan guru.
Cadangan mengatasi masalah pengajaran (berdasarkan Jurnal)
Buku rujukan : "Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Webtools for Classroooms." Pengarang : Will Richardson
Berdasarkan kepada buku di atas, pengarang menyatakan kebaikan blog seperti yang disenaraikan dibawah: 1. Memberi pendedahan secara pemikiran kritikal dan analitik (critical and analytical thinking) 2. Memberi pendedahan pemikiran secara kreatif dan intuitif. 3. Memberi pendedahan pemikiran analogik. 4. Meningkatkan peluang capaian maklumat dan pendedahan terhadap kualiti maklumat yang disiarkan. 5. Gabungan makluamat melalui individu dan interaksi sosial.
Huraian Kekuatan Pengajaran Berdasarkan Matapelajaran ("Jurnal Pertama")
Jurnal Rujukan : Hui-Yin Hsu,.(2009).,Preparing teachers to teach literacy in responsive ways that capitalize on students’ cultural and linguistic backgrounds through weblog technology.,Multicultural Education & Technology Journal.,Vol.3.No.3.,pp168-181. Pengarang : Hui Yin Hsu
Kekuatan pengajaran melalui web Blog: 1. Dengan bantuan web blog, pengajar dapat memanjangkan tempoh perbincangan yang terhad didalam kelas. Ini bermakna, proses perbincangan akan berlanjutan dan tidak akan berakhir di dalam bilik darjah sahaja. 2. Blog dapat dijadikan sebagai alat untuk membantu pengajar dan guru pra-perkhidmatan menyampaikan maklumat, pengalaman sendiri dan sumber untuk dikongsi bersama pelajar. 3. Blog dapat dijadikan sebagai medium perkongsian pendapat. 4. Mengatasi masalah kekangan masa untuk pengajaran dan pembelajaran subjek di dalam kelas.
Huraian Kekuatan Pengajaran Berdasarkan Matapelajaran ("Jurnal Kedua")
Jurnal Rujukan : The Application of Blog in English Writing Pengarang : Di ZHANG Universiti : Foreign Language School, Linyi Normal University
Kekuatan Pertama Blog ialah satu alat yang berkesan untuk pelajar dalam memperbaiki penulisan bahasa Inggeris berdasarkan pemerhatian umum pada fungsi dan aplikasi Blog dalam pendidikan.
Kekuatan Kedua Blog dapat menarik perhatian pelajar dalam membuat refleksi tentang pembelajaran penulisan bahasa Inggeris.
Kekuatan ketiga Blog juga boleh digunakan sebagai aplikasi ‘blogging’ dan potensinya dalam aplikasi pedagogi kepada pendidikan, terutamanya dalam penulisan bahasa Inggeris. |
posted by CHRISTY JR TAN @ 10:23 PM
|
|
|
Post a Comment