CADANGAN MINI KAJIAN TINDAKAN : Blog dan Kad Imbasan dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Kumpulan kami ingin membuat kajian mengenai blog dan kad imbasan dalam proses P&P bagi matapelajaran Perdagangan, Matematik dan Teknologi Maklumat sebagai medium pengajaran. Secara jelas kami menggunakan pendekatan blog dan kad imbasan sebagai salah satu kaedah pengajaran yang boleh dicapai oleh semua pelajar khususnya pelajar berkeperluan khas.
Pendekatan Blog dan Kad Imbasan secara umum
Secara umumnya, penggunaan blog dan kad imbasan dalam pendidikan adalah sangat meluas. Ini adalah kerana kepesatan dalam industri teknologi maklumat dengan cepat dan mudah. Pendekatan blog dan kad imbasan dalam pengajaran dan pembelajaran memudahkan pelajar mahupun guru untuk menyampai dan menerima maklumat iaitu antara salah satu teknik "Two-way Communication" secara maya dan formal.
Pendekatan Blog dan Kad Imbasan dalam Matapelajaran di bilik darjah
Kami menggunakan pendekatan ini kerana penggunaan blog dan kad imbasan sangat pesat dan membantu dari segi penyampaian maklumat, pengisian maklumat yang tidak terhad dan boleh dijadikan rujukan untuk pelajar semasa mengulangkaji dan sebagai rujukan semua pelajar lain. Kami ingin menerapkan penggunaan blog dan kad imbasan yang bermaklumat dalam matapelajaran Perdagangan, Matematik dan Teknologi Maklumat kerana matapelajaran ini mempunyai banyak topik. Penggunaan blog dan kad imbasan bukan sahaja membantu menyampaikan isi pengajaran tetapi juga menjadi bahan pengajaran dalam bentuk permainan, kuiz dan lain-lain. Pendekatan ini amat sesuai untuk mengajar kerana blog dan kad imbasan adalah umum dan mudah untuk disunting untuk memastikan bahan pengajaran adalah jelas dan difahami.
Peserta Kajian
Pelajar Berkeperluan Khas subjek Perdagangan, Matematik dan Teknologi Maklumat
Setting Kajian
Di Bilik Darjah |
Post a Comment