Tajuk
Pembentangan Pertama : MENINGKATKAN MINAT PELAJAR DALAM
SUBJEK PENDIDIKAN ISLAM BAHAGIAN IBADAH
MELALUI KAEDAH SIMULASI
Pembentang :
AISYATULASYIQAH BT MOHAMED
P48594
Permasalahan
kepada Kajian Tindakan
1. Kaedah Pengajaran yang digunakan tidak berkesan untuk mempelajari Pendidikan Islam. 2. Guru hanya menekankan proses P&P yang berpusatkan guru.
Metodologi Kajian
1. Menggunakan kaedah Simulasi untuk menerangkan cara-cara menyucikan najis Mukhaffah, mutawassitah dan mughallazah. 2. Guru membuat simulasi di hadapan pelajar. 3. Pelajar diberi peluang untuk melaksanakan simulasi tersebut. 4. Guru memperkasakan pengetahuan pelajar dengan kuiz secara lisan. 5. Pelajar menjawab kuiz lisan dengan mencabut soalan dalam kotak yang disediakan. 6. Guru memilih pelajar secara rawak.
Kesesuaian Kajian dengan Maksud Kajian Tindakan
Pada pendapat saya, kajian yang dijalankan hanya memfokuskan kepada kaedah pengajaran menggunakan pendekatan simulasi dalam proses P&P. Menurut Kemmis, 1986. Beliau menyatakan maksud Kajian Tindakan sebagai penambahbaikan kepada kaedah pengajaran, penambahbaikan kepada kefahaman dalam kaedah pengajaran dan penambahbaikan kepada situasi di mana kaedah pengajaran dilaksanakan. Berdasarkan kepada pernyataan beliau, pembentang cuba menggunakan pendekatan simulasi dan memperbaiki kaedah ini untuk proses P&P. Pembentang menambahbaik kaedah simulasi dengan melibatkan penglibatan pelajar dan memperbaiki kefahaman kaedah simulasi dengan memberi peluang kepada pelajar untuk menjalankan simulasi sendiri. Ini jelas menunjukkan pembentang menjalankan kajian tindakan sesuai dengan maksud kajian tindakan berdasarkan kepada Kemmis,1986.
Tajuk
Pembentangan Kedua : MENINGKATKAN
MINAT PELAJAR TERHADAP SIRAH DAN
TAMADUN ISLAM DALAM MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN ISLAM MELALUI PENDEKATAN
TAYANGAN VIDEOPembentang :
ASSARAH BINTI AHMAD SUKI P48590 NURULHUDA BINTI RAHIM P48613 NURUL HAFIZA BINTI SOHAIMI P49004
Permasalahan kepada Kajian Tindakan
1. Pelajar kurang memahami pengajaran guru kerana kekurangan alat bantu mengajar yang terhad dan tidak berkesan untuk membantu kefahaman pelajar. 2. Guru perlu menggunakan pelbagai kaedah untuk memastikan pelajar memahami maksud dan pengajaran guru dalam bilik darjah. 3. Guru menambahbaik kaedah sedia ada dengan kreativiti sendiri untuk menghasilkan kaedah yang berkualiti dan berkesan yang membantu pelajar.
Metodologi Kajian
1. Metodologi kajian dibahagikan kepada tiga peringat. 2. Peringkat Pertama, guru membuat perancangan aktiviti P&P menerusi Rancangan Pengajaran Harian (RPH) 3. Peringkat Kedua, guru melaksanakan proses P&P menggunakan tayangan video sebagai alat bantu mengajar. 4. Guru menayangkan video dan meminta pelajar melaksanakan aktiviti dalam kumpulan secara perbincangan dan membuat pembentangan. 5. Guru menilai reaksi dan tingkahlaku pelajar berdasarkan kepada keberkesanan tayangan video yang dijalankan. 6. Peringkat terakhir, guru membuat refleksi melalui analisis data untuk menilai keberkesanan kaedah yang digunakan.
Kesesuaian Kajian dengan Maksud Kajian Tindakan
Pada pendapat saya, kajian yang dijalankan hanya memfokuskan kepada kaedah pengajaran menggunakan tayangan video dalam proses P&P. Berdasarkan kepada kajian pembentang, pembentang cuba mengunakan kaedah tayangan video sebagai kaedah pengajaran. Menurut maksud kajian tindakan secara umum, kajian tindakan adalah suatu proses penambahbaikan kaedah pengajaran guru dalam bilik darjah. Guru cuba untuk memperbaiki kaedah pengajaran dengan mengunakan pendekatan video. Boleh dikatakan pembentang menjalankan kajian tindakan kerana pembentang berusaha memperbaiki kaedah pengajaran berasaskan video. Walaubagaimanapun, kajian ini kurang menekankan kajian tindakan sebagai proses untuk menambahbaik kaedah sedia ada kerana pendekatan yang digunakan telah lama diamalkan dan perlu diperkasakan lagi dengan kreativiti yang baru dan asli.
|
Post a Comment