Program Pendidikan Khas Integrasi Kolej Vokasional Keningau

Blog yang disediakan untuk memberi maklumat terkini tentang aktiviti yang dilaksanakan dan latarbelakang PPKI.

 
References
: Classroom Action Research
: Teacher Research
: Kajian Tindakan - Panduan Asas
: Action Research in Education
: Blog in Education by Scott Huette, 2006
: Half an Hour - Blogs in Education
Article Journal
: Implementing Readers Theatre

: Using a Visual Tool to Increase Adjectives

: Enhancing Teachers' Incorporation of ICT in Classroom Teaching
Course Structure
Book
Practitioner Research for Teachers

APPROVED
Bagaimana data dianalisis (BUKU)
Thursday, December 17, 2009
Sumber Data : Questionaires(soal selidik)

Teknik Analisis :

1. Penulis menggunakan soal selidik untuk menentukan kategori yang hendak diukur. Kemudian maklumbalas dikumpulkan dalam kategori yang sama dan analisis dijalankan ke atas kategori tersebut.

2. Penulis mengunakan carta dan gambarajah/jadual untuk menyampaikan keputusan soal selidik secara menyeluruh. Carta statistic juga digunakan untuk mengukur sejauh mana keputusan soal selidik tersebut.

3. Berdasarkan carta/gambarajah, analisis yang dijalankan dapat menentukan data atau maklumat yang diproses diketahui.


Kekuatan

1. Pengumpulan maklumat yang banyak dapat dikumpulkan dengan cepat dan mudah.

2. Pengkaji dapat membuat perbandingan ke atas responden secara individu atau berlainan kumpulan.

3. Data yang dikumpulkan dapat disampaikan secara statistic (carta/gambarajah)


Kelemahan

1. Soalan yang mempunyai isu yang kompleks sukar untuk disampaikan.

2. Maklumbalas yang sedikit ini kebiasaanya gagal untuk relate tahap kesukaran yang hendak diukur.

3. Soal selidik tidak memberikan cukup penekanan pada isu yang dikemukakan kepada responden.


Cadangkan penambahbaikan :

1. Cadangan untuk melaksanakan soal selidik dalam lingkungan masa yang telah ditetapkan. Membantu pengkaji memantau progress yang hendak diukur.




Sumber Data : Interviews (temuduga)

Teknik Analisis :

1. Analisis yang dijalankan adalah berdasarkan kepada jawapan hasil daripada temuduga. Oleh itu, soalan temuduga perlu address isu yang ingin diperlukan untuk mendapatkan keputusan yang diingini.

2. Pengkaji perlu melihat corak yang wujud dalam setiap temuduga yang dijalankan. Proses ini adalah proses untuk mendapatkan “key-point” dan menghubungkannya untuk mendapatkan keputusan secara menyeluruh.

3. Pengkaji kemudian menyampaikan keputusan dalam laporan bertulis. Pengkaji perlu menekankan soalan kajian, dengan memberi pengenalan awal dalam keputusan temuduga yang dijalankan.


Kekuatan
1. Temuduga dapat menentukan isu-isu dengan lebih jelas dalam setiap responden.

2. Mengalakkan responden untuk menyampaikan lebih banyak maklumat secara tidak langsung.

3. Merupakan kaedah penyelidikan yang boleh disesuaikan dalam pelbagai situasi dan pelbagai responden.

4. Pengkaji boleh mengumpul data kualitatif yang terperincih untuk menyampaikan kenyataan responden sendiri.


Kelemahan

1. Temuduga tidak berstruktur tidak konsisten dari segi prosedur kandungan.

2. Temuduga berstruktur pula kebiasaanya tertinggal isu-isu yang ingin diketengahkan.



Cadangkan penambahbaikan :

1. Temuduga yang dijalankan perlu dilaksanakan secara berperingkat untuk memantau progress yang hendak diukur.
posted by CHRISTY JR TAN @ 5:41 PM  
1 Comments:

Post a Comment

<< Home
 
About Me

Name: CHRISTY JR TAN
Home: Bangi, Selangor, Malaysia
About Me: DPLI Student Majoring in Hearing Disabilities (Special Needs) Universiti Kebangsaan Malaysia.
See my complete profile

click for free hit counter
Get a free hit counter here.
Previous Post
Archives
My Blog List
Music

© 2005 Program Pendidikan Khas Integrasi Kolej Vokasional Keningau Blogger Templates by Isnaini and Cool Cars Pictures